21-02-2019 Kerobokan, Zuid-Bali, Lonny

21 februari 2019 - Kuta, Indonesië

Vandaag was onze laatste hele dag in Bali, morgen vertrekken we weer richting Nederland, dus nog even een dag relaxen. Vanmorgen hebben we na het ontbijt de was weg gebracht zodat we alles schoon en gestreken mee naar huis kunnen nemen. Daarna heeft de groep zich weer gesplitst, sommigen gingen naar het The Patra hotel aan het strand om te zwemmen, anderen gingen naar het Febris hotel voor massage of gingen shoppen. Heerlijk relaxen allemaal. Voor het avondeten zijn we naar het restaurant van Lonny Gerungan gegaan. Lonny is een Balinese chefkok, bekend van zijn kookprogramma De Reistafel op de Nederlandse televisie. Voor dit programma ging Lonny op verschillende Indonesische eilanden in de weer met traditioneel kookgerei. Het ene na het andere bijzondere authentieke streekgerecht toverde hij op tafel. In alle afleveringen werd Lonny omgeven door de prachtige Indonesische natuur. Goede reden dus om van dichtbij kennis te maken met Lonny en zijn eten. Voordat we aan tafel gingen, hebben we iets gedronken in de loungehoek. Hier kregen we ook een mooi en lekker voorgerecht oogediend. Daarna nog een glaasje Arak (rijstwijn) en toen konden we aan tafel. Het eten was lekker en werd heel mooi opgediend, maar veel gerechten waren tamelijk pittig. Voor de gerechten worden groenten en kruiden gebruikt die hij zelf verbouwd op zijn eigen stuk grond. Alles vers en puur dus. Tijdens en tussen de verschillende gangen van het 5-gangen diner werden we vermaakt met zang van Lonny, begeleid door een geweldige gitarist en de zoon van Lonny op een beatbox. Lonny heeft onder andere het mooie lied Het dorp van Wim Sonneveld gezongen. De tekst heeft hij heel mooi aangepast naar zijn jeugd op Bali, kippenvel ☺️. Iemand van de groep heeft ook nog samen met Lonny gezongen. Het nagerecht kregen we opgediend in de gezellige loungehoek waar Lonny ook gezellig er bij kwam zitten. Er was nog een discussie over het indonesische woord 'kenyang' dat je op Java gebruikt om aan te geven dat je genoeg hebt gegeten. Op Bali heeft dit woord een iets andere betekenis 😄😄 Al met al een hele lange, geslaagde en gezellige avond. Toen we vertrokken was het al zo laat dat Lonny voorstelde om te blijven voor het ontbijt. We waren ook pas na middernacht terug in het hotel waar we voldaan ons bedje hebben opgezocht.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade