19-02-2019 Bali, Bedugul en Tanah Lot

19 februari 2019 - Kuta, Indonesië

Vandaag hebben we een hele mooie trip gemaakt, weliswaar gedeeltelijk in de stromende regen, maar toch mooi. We zijn vroeg vertrokken naar het Bratanmeer en Bedugul. Vandaag waren onderweg veel hindoe ceremonies en kleurige optochten omdat het volle maan is. Heel mooi om de mensen te zien in hun mooiste kleding en de vrouwen met kleurig gevulde offermanden op hun hoofd. Helaas was ik mijn camera vergeten mee te nemen, dus vandaag alleen foto's met de telefoon genomen. Onderweg hadden we zin in koffie, dus Madé (de chauffeur/gids) stelde voor om een tussenstop te maken bij een koffieplantage. Daar had iedereen wel oren naar. Bij de koffieplantage kregen we eerst een kleine rondleiding door de tuin waar een hoop verschillende planten en bomen stonden, onder andere koffieplanten, cacaobomen, ananasplanten, kumis kucing, peperbomen etc. Ook zagen we hoe een vrouw in een wadjan (wokpan) boven een houtvuur de koffiebonen zat te branden, en kwamen we langs kooien waar luwaks in zitten. Luwak is een soort knaagdier die koffiebonen eet. In hun spijsverteringskanaal worden de koffiebonen gefermenteerd, waarna de koffiebonen hun lichaam weer via de natuurlijke uitgang verlaten, uitgepoept dus 😀. Deze koffiebonen worden verzameld, gereinigd en gebrand. De luwak koffie schijnt de lekkerste en duurste koffie van de wereld te zijn. Uiteindelijk kwamen we bij een houten overkapping met lange banken en tafels. Daar stonden verschillende koffie- en theesoorten die we konden proeven. Hier hadden we een proeverij van verschillende soorten koffie en thee. Alles was gratis, behalve de luwak koffie. Na de proeverij zijn we weer door de tuin verder gelopen naar de uitgang, deze route ging via een winkel waar we oa de koffie en theesoorten en ook chocola en wierook konden kopen. Het bezoek aan de koffieplantage was erg leuk, maar de kleine slokjes koffie waren niet genoeg om de koffiebehoefte te stillen. Madé zette koers richting Bratan meer en Bedugul, een mooie tempel in een meer, met daar omheen een prachtig aangelegde tuin. Ondertussen was het lunchtime dus we besloten eerst te gaan eten (indonesisch buffet) en daarna de tuin en tempel te gaan bekijken. Echter toen we zaten te eten barstte een flinke regenbui los en die leek niet meer te stoppen. Niemand had zin om in de stromende regen de tuin in te gaan om de tempel te bekijken en fotograferen. We hebben van uit het afdak van het restaurant wat foto's gemaakt van het meer, de tuin en de tempel en zijn verder gereden richting Tanah Lot. Tanah Lot is een hele mooie tempel in de oceaan. Bij laag water kan je naar de tempel lopen, bij hoogwater is dit niet mogelijk omdat de weg er naar toen dan onder water staat. Het was de bedoeling dat we rond 18:00 uur bij Tanah Lot zouden zijn om deze tempel te zien bij zonsondergang. We waren echter veel vroeger daar en omdat het zo regende hadden we geen zin om nog tot zonsondergang daar te wachten. Het uitzicht was door de harde regen en de bewolking ook niet echt spectaculair. Iedereen liep daar met grote bonte paraplu's die op de parkeerplaats te huur werden aangeboden door slimme Indonesische vrouwen die op deze manier iets extra's konden verdienen aan de regenbui. Vanuit Tanah Lot zijn we weer moe en voldaan richting hotel gereden. We hebben vandaag weer hele mooie dingen gezien en ondanks de regen toch weer een hele mooie dag gehad.