13-02-2019 Ubud, Bali, kunst, sawah

13 februari 2019 - Kuta, Indonesië

Vandaag zijn we om 9 uur bij het hotel opgehaald door Madé (chauffeur/gids) voor een dagje naar dé kunststad van Bali, Ubud. Madé spreekt heel goed Engels en weet heel veel te vertellen over Bali, het hindoeïsme, de gewoontes en gebruiken en de diverse bezienswaardigheden en restaurantjes. Onderweg naar Ubud reden we langs een Balinese hindoeïstische tempel waar een grote 2-jaarlijkse ceremonie aan de gang was. Hier zijn we even gestopt om foto's te maken. Op het programma staat een bezoek aan het Neka museum, waar schilderijen hangen van onder andere diverse Nederlandse schilders zoals W.G. Hofker, Arie Smit. Was heel mooi om te zien. We zijn ook naar een atelier/galerie geweest waar Balinese kunst wordt gemaakt en verkocht, ook heel mooi. Toen we in de galerie schilderijen stonden te bekijken, liep er een flinke rat boven over een balk, maar niemand was daarvan onder de indruk, schijnt veel voor te komen 😱 Toen hebben we een wandeling gemaakt door sawa's (rijstvelden). Zo ontzettend mooi, maar ook heel vermoeiend. Deze rijstvelden zijn in de vorm van terrassen aangelegd, dus we moesten in de brandende zon een hoop trappen op en af. Maar was zeker de moeite waard. Je kon ook nog tegen betaling schommelen op een schommel die tussen 2 palmbomen was bevestigd, maar dat hebben we maar niet gedaan. Toen we weer boven terug waren hebben we even iets koels gedronken om bij te komen van de klim en toen verder gegaan naar Pankon Bali, een restaurantje iets verderop midden tussen de rijstvelden. Hier hebben we heerlijk geluncht. Daarna zijn we terug gereden naar Ubud voor een bezoek aan het paleis van de koning, waarna we weer aan de terugtocht zijn begonnen. Het was een drukke maar hele mooie dag. Dank je wel Madé!