10-02-2019 Nieuw Guinea, afscheid van Manokwari

10 februari 2019 - Makassar, Indonesië

Vandaag heeft onze groep zich tijdelijk opgesplitst. De hele groep (behalve wij 2) is vandaag naar Sorong vertrokken waar ze een paar dagen tochtjes gaan maken met een boot. Wij zijn niet met hun mee gegaan omdat Donald zeeziek wordt op een boot. Wij zouden vandaag al naar Bali vliegen met een tussenstop in Makassar op Sulawesi. De rest van de groep komt 17 februari naar Bali.

Donald heeft met dit bezoek aan zijn geboortedorp zijn verleden op een hele mooie manier een plaats kunnen geven. Het betekent heel veel voor hem dat we het huis hebben gevonden waar hij is geboren en is opgegroeid totdat alle Nederlanders in 1962 gedwongen dit mooie land moesten verlaten.

Bij het inchecken op vliegveld Rendani in Manokwari hoorden we dat de vlucht van Makassar naar Bali was afgelast. We konden vandaag dus alleen tot Makassar vliegen En daar was door de vliegmaatschappij voor ons een hotelkamer gereserveerd in het Ibis budget hotel op het vliegveld. Ook was onze vlucht naar Bali omgeboekt naar morgen.

In het vliegtuig zat ik naast een jongen die in Makassar woont bij zijn ouders en rest van de familie. Hij vertelde dat hij 8 maanden op een boot had gewerkt en zolang dus zijn familie niet had gezien. Hij had ze heel erg gemist en was blij dat hij weer naar huis ging, maar nu miste hij zijn vrienden op de boot heel erg 🙁

Aangekomen op het vliegveld in Makassar werden we aangesproken door een ‘tourist assistent’ die ons zou helpen om alles te regelen voor de vlucht naar Bali. Hij heeft geprobeerd te regelen dat we toch vandaag konden doorvliegen naar Bali maar met een andere vliegmaatschappij, onder de voorwaarde dat we het geld van de originele vlucht zouden terug krijgen van Sriwijaya. De refund was echter niet te regelen omdat het zondag is en dan werkt de manager niet 😏. We konden een andere vlucht nemen maar dan moesten we een hoop bijbetalen.

Na een hoop heen en weer rennen op de luchthaven en een hoop gedoe, hebben we toch besloten om te overnachten in Makassar en morgen door te vliegen naar Bali. De tourist assistent heeft toen wel nog geregeld dat we een overnachting in een 4-sterren hotel in Makassar kregen 😄

Morgen op naar Bali!

1. Humphrey:
    10 februari 2019
    Donald zal wel denken...Manokwari... BEDANKT voor de mooie dagen en herinneringen..topppp
  2. Robbie Heuvelmans:
    13 februari 2019
    Veel plezier op Bali...hoe lang blijven jullie daar? Wordt maar niet gek van de gamelan...ooit eens een maand!!! aan moeten horen...werk nu bij het CBS :)
  3. Liesbeth:
    13 februari 2019
    Haha Rob, shit happens 😄. We blijven hiet tot 22 februari. We landen 23 februari in Amsterdam