05-02-2019 Jakarta, Ancol, naar Nieuw Guinea, Manokwari

5 februari 2019 - Jakarta, Indonesië

Vandaag was een rustdag. ‘S morgens een beetje uitgeslapen en wat laat ontbeten. De chauffeur en gids hebben op de parkeerplaats in de bus overnacht. Een deel van de groep bleef in het hotel aan het zwembad. Wij hebben Widy gevraagd of ze ons naar het Ereveld Ancol (Dutch War Cemetery Ancol) wilden brengen. Hier ligt een oom van mij begraven. Hij werkte in de oorlog bij de radio omroep (NIROM) en had de opdracht gekregen om elke uitzending af te sluiten met het Wilhelmus. Dat was voor de Japanners reden om hem op 7 april 1942 te vermoorden.

Ancol is ook een soort dagrecreatie gebied met strand etc. omdat vandaag een feestdag was, zijn de mensen massaal naar Ancol getrokken met als gevolg lange files voorbij de ingang tot aan de parkeerplaatsen. Uiteindelijk zijn we uit de bus gestapt en verder gelopen, de chauffeur is omgedraaid en terug naar de ingang gereden om daar op ons te wachten.

Wij zijn over het strand naar de Nederlandse erebegraafplaats gelopen. Bij de ingang kom je ineens in een hele andere wereld, alsof je even niet meer in Indonesië bent. Op het eerste gezicht lijkt het een beetje op de Amerikaanse begraafplaats in Margraten. Je moet aanbellen bij de poort, de Indonesische man die komt openen is in Nederlandse dienst. Hij gaf mij een dik boek om de naam van mijn oom (Victor Kudding) in op te zoeken, waarna hij ons naar het graf bracht. We liepen langs vele kruizen, onder andere op massagraven van mensen die door de Japanners zijn geëxecuteerd. Al gauw vonden we het graf van mijn oom (zie foto’s) en toen we daar stonden ging het regenen. De indonesische gids legde de regen uit als een bericht en zegening uit de hemel, mijn oom was blij met ons bezoek. In de stromende regen zijn we terug gelopen naar het busje dat ons door de verkeers chaos (zie foto’s) weer naar het hotel bracht.

In het hotel hadden we even de tijd voor een drankje en om ons op te frissen voordat we naar het vliegveld werden gebracht voor de vlucht naar Manokwari (Nieuw Guinea)

1. Stan:
    10 februari 2019
    Fijn dat we een klein beetje mee kunnen kijken via de foto`die jullie geplaatst hebben.
    Geniet er van.
  2. Yvonne:
    12 februari 2019
    Jeetje Lies wat een heftig verhaal maar bijzonder jullie bezoek. Heel mooi om mee te lezen van jullie reis. ❤️